Rondreis Zweden 30 juli tm 14 augustus 2023

11 augustus 2023 - Kalmar, Zweden

Donderdag 10 augustus 2023

Om 9:30 uur wordt René wakker. Hij maakt mij ook wakker. We hebben sinds tijden weer eens uitgeslapen! De bedden liggen redelijk, ze zijn wat hard. Maar na het bed in Tokeryd valt dit bed erg mee!

Het huisje heeft geen gewone eettafel, maar een grote bar met 5 krukken. Daar ontbijten we dan ook aan. We doen het vandaag rustig aan. Ik heb flinke hoofdpijn. Ongetwijfeld stress die eruit komt. Komt ook wel weer goed.

Het regent overigens van tijd tot tijd. Dat was ook voorspelt. Vanaf morgen wordt het pas beter. Na de lunch gaan we wandelen. Het is dan even droog.  We wandelen naar het eind van de landtong, naar de steen van Gustaaf Wasa. Gustaaf was de eerste koning van Zweden (1523-1560). Het verhaal gaat dat Gustaaf in 1520 bij de landtong in Kalmar was aangekomen na zijn ontsnapping uit Deense gevangenschap. Het is een herdenkings- en herkenningspunt.

Tijdens de wandeling zien we verschillende vogels, schapen, koeien (laatste 2 in gevangenschap) en vanaf de landtong zien we ook Slot Kalmar. Daar gaan we morgen naar wandelen!

Er zitten hier sowieso veel vogels. Naast de huismus hebben we ook witte kwikstaarten, rouwkwikstaarten, vinken,  boomklever, bonte kraaien, grote bonte specht, knobbelzwaan (met jongen), aalscholvers en vermoedelijk de grote zaagbek. Ik geniet hier echt!!

Op de terugweg naar ons huisje hebben we regen, dus het wordt een beetje doorstappen. Als we er zijn is het inmiddels weer droog en gaan Linsey en ik boodschappen doen.

Daarna nog even een drankje bij Martijn en Jettie, voordat ik ga koken.

We eten in ons huisje en we hebben kip tiki massala met rijst gehaald. Het smaakte oké. Het koken doen we hier op een elektrische plaat ipv inductie. Prima om te doen. Duurt wel wat langer voordat de plaat het is.

Na het eten ga ik even plat. Mijn hoofdpijn zakt niet echt.  Daar baal ik van. Rond 21:00 uur wekt René mij. Hij heeft thee gezet en vraagt of ik wil patiencen. Ik verlies 2 potjes. Morgen maar revanche nemen!!

Het is inmiddels 23:00 uur en ik ga naar bed. Slaap lekker!!

1. E. A. de Jong:
    11 augustus 2023
    Hoop op mooier weer en toch nog wat energie voor de rest van de vakantie. Wij gaan vandaag een etappe van het nhpad doen. Groetjes