Normandië 23 juli t/m 6 augustus 2017

4 augustus 2017 - Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk

Donderdag 3 augustus 2017
We gaan op tijd uit bed en ontbijten snel. Om 10:00 uur vertrekken we met z'n vieren naar Sainte-Mère-Église.

De rit erheen is lang, bijna 5 kwartier. We rijden door veel groen en op zich niet zo ontzettend veel dorpjes. Onderweg bellen we mijn moeder, want die is vandaag jarig. Alweer 72 jaar!!

Als we aankomen moeten we zoeken naar een parkeerplekje. Deze vinden we niet snel, maar eenmaal gevonden staan we langs het hoofdplein bij de kerk. Er is ook markt en ik wil daar wel even overheen lopen. Echter, het begint te regenen. We rennen langs de kerk naar het Airborne museum. We staan daar in de regen in de rij. Het plein van Sainte-Mère-Église staat bekend om een filmscène uit The Longest Day waar de parachutisten midden op het plein met een brandend huis landen of door de Duitsers uit de lucht worden geschoten.

Het Airborne museum bestaat uit een plein met 4 hallen. In iedere hal wordt wat tentoongesteld. We gaan eerst naar hal 3. Ik had gelkezen dat je daar de oorlog 'beleeft', het parachutespringen en andere oorlogse taferelen. Linsey wil er niet in, want de poppen en het geluid maken haar bang. Hier waren we al op voorbereid en daarom ben ik samen met haar naar de volgende hal gegaan. Zodra René en Dillan er uit waren, ging Linsey naar René en kon ik er nog in. Je beleeft inderdaad de oorlog door de geluids- en lichteffecten. Ik kreeg zelfs af en toe de bibbers!

Er wordt ontzettend veel tentoongesteld, van oorlogskleding tot munitie en verpleegspullen tot spullen die ze nodig hadden als ze geland waren en de vrouwen wilden versieren . Ook een aantal vliegtuigen en een zweefvliegtuig worden tentoongesteld. De informatie is ontzettend veel. Het is erg indrukwekkend.

Als we er uit gaan is het droog en is de hemel bewolkt met blauwe plekken. Het zonnetje prikt er af en toe door. We gaan eten bij het restaurantje ernaast: frites voor Linsey, crêpe nutella voor Dillan, hamburger voor René en een croque monsieur voor mij. Heerlijk!!

Daarna hebben we John Steele aan de kerktoren bewonderd. Hij is op 6 juni 1944 met parachute springen geland met zijn parachute aan de kerktoren. Hij was in zijn been geschoten en heeft 2 uur lang zich dood gehouden, zodat de Duitsers hem niet doodschoten. Hij is echter later door de Duitsers gevangen genomen en weer ontsnapt. Het verhaal van John Steele heeft Sainte Mère Église vooral in Amerika op de kaart gezet!

Daarna zijn we naar de camping terug gereden en zijn René en de kids lekker gaan zwemmen.

Na een korte borrel bij ons met Martijn en Jettie zijn we naar John en Josephine gegaan voor de laatste bbq. Dat was ook weer heerlijk en gezellig. John en Josephine gaan morgen weer naar huis, dus alles moet op gemaakt worden.

Nadat ik met Dillan nog een potje pingpong heb gedaan (beide een set gewonnen), heb ik Linsey terug naar de caravan gebracht, want het was ondertussen bedtijd. René bleef nog even en ging met Dillan en John nog even voetbal kijken, Nederland tegen Engeland, vrouwenvoetbal halve finale en Nederland heeft gewonnen....

Goed moment om daarna plat te gaan!!