Normandië 23 juli t/m 6 augustus 2017

4 augustus 2017 - Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk

Poging 3

Vrijdag 4 augustus 2017
Vandaag gaan John en Josephine met kids weer naar huis. Voor hun zit de vakantie er weer op. Wij blijven nog 2 dagen.

We dachten op tijd te zijn om John en Josephine nog uit te zwaaien, maar ze zijn iets eerder vertrokken dan dat wij echt wakker waren. Helaas.

Na het ontbijt zijn we samen met Martijn, Jettie en Mara naar de Canadese Militaire begraafplaats in Bény-sur-Mer geweest. We zitten tenslotte in het gebied wat door de Canadese troepen bevrijd is. Ook Noord-Nederland is door de Canadezen bevrijd, dus er even langs en ze eren, vinden wij vrij logisch

Het is een kleine serene begraafplaats. Zeker als ik 'm vergelijk met die in Conneville-sur-Mer waar de Amerikaanse soldaten liggen, maar net zo indrukwekkend. Op deze begraafplaats liggen naast Canadezen, ook een Fransman en een paar Britten. Er staan overal dezelfde gedenkstenen, alleen bij de meeste staat er een kruis, sommige een davidster en een aantal alleen een tekst. Er liggen zo'n 19 onbekende soldaten, wat mij vreselijk lijkt als ouder zijnde. Niet weten of en zo ja, waar je kind is gestorven. Verschrikkelijk. Hierdoor is het dan ook echt zo indrukwekkend!

De kinderen lopen langs de gedenkstenen en roepen: Mam, deze is maar 20 geworden. En dan even later: Mam, deze is maar 17 jaar geworden. Ze snappen dat het jonge mannen zijn en dat ze maar net wat ouder zijn dan zijzelf!!

Na de begraafplaats gaan we boodschappen doen en daarna lunchen. En dan zwemmen voor de mannen en kids en nog even wat foto's maken bij het zwembad.

Na het zwemmen houden we weer een middagborrel en daarna de laatste bbq. Nog even een 'toernooitje' pingpongen en een fotootje schieten van een stukje regenboog. Deze avond hadden we een hele mooie roze/blauwe lucht. Het is ook voor het eerst lekker om 's avonds zo laat buiten te blijven zitten. De kids gaan een klein beetje op tijd naar bed. Martijn komt nog een biertje drinken en ik maak mijn verslag af en zoek daarna ook mijn bedje op.