Rondreis Zweden 30 juli tm 14 augustus

6 augustus 2023 - Tokeryd, Zweden

Vrijdag 4 augustus 2023

Na een dag vol regen is het vandaag blijkbaar tijd voor zonneschijn!! We kunnen zelfs buiten ontbijten op 1 van de vele terrashoekjes die dit huis heeft. En aangezien we gisteren de hele dag binnen zijn gebleven, gaan we vandaag wat ondernemen. We gaan niet ver, maar na de lunch (we zijn niet allemaal zo snel!) gaan we richting Gränna. Gränna ligt aan het Vättermeer en is bekend om de kerstzuurstokken. Je weet wel, die rood witte gebogen zuurstokken die je in de kerstboom kan hangen. In de winkeltjes in de hoofdstraat is er genoeg te vinden en natuurlijk kopen we er een aantal in verschillende smaken, net als fudge, wat ze daar dus ook maken. Je kan ook zien hoe ze worden gemaakt. Echt een kijkje in de keuken.

We zien ook een ijstent. Daar eten we een ijsje en ze hebben daar lekker ijs!! Lekkerder dan Goemans, Hemelsijs en 't Ijscuypje!! Heerlijk!! We zitten wel binnen, omdat er een paar spatten vallen. Het zou de hele middag regenen, dus tot nu toe hebben we echt wel mazzel met het weer! We zien de donkere wolken boven het met wel, maar het meeste gaat dus langs ons.

Na het ijsje gaan we richting het meer. Gränna is gebouwd tegen een rotswand en dat gaat op sommige stukken best steil naar beneden. Het is wel een echt toeristenoord. Bij de winkelstraat is het al druk, maar bij het meer ook. Daar komt ook de ferry aan waarmee je naar het eiland in het meer kan. We drinken wat op het terras om nog wat spatten te ontwijken en gaan daarna terug richting de auto. We zien een coop en omdat we toch nog boodschappen moeten doen, gaan de mannen de auto's halen. De dochters gaan met hen mee. Jettie en ik gaan met Dillan alvast een deel van de boodschappen verzamelen. Martijn gaat pannenkoeken bakken, maar gewoon pannenkoekenmix kennen ze niet in Zweden, dus hebben we gewoon speltmeel gekocht. De eieren halen we uit het kippenhok bij de villa! Daar zijn 5 kippen en 1 haan en elke dag hebben we wel verse eitjes.

Als we bij de villa terug zijn, kunnen we nog lekker buiten zitten, wijntje erbij, nootje en chippie... heerlijk vakantie vieren!!

Na het eten en een paar spelletjes is iedereen best moe en omdat we zaterdag naar de dierentuin gaan, gaan we op tijd slapen.

1. E. A. de Jong:
    6 augustus 2023