Zomervakantie San Vincenzo Camping Village Park Albatros

10 augustus 2016 - San Vincenzo, Italië

Zondag 7 augustus 2016
We gaan na het ontbijt naar Pisa. Dus fototoestel mee, drinken in een rugzak en wat speelgoed voor de kids mee en hop de auto in. De weg erheen is net zo belabberd als de heenweg naar het park. Echt goede wegenonderhoud is ver te zoeken hier in Italië, mits je niet op de Autostrada rijdt.

In Pisa aangekomen zien we in de verte de oude monumenten en dus ook De Toren boven Pisa uitsteken en weten we welke kant we op moeten gaan. We parkeren gratis onze auto, omdat het zondag is. We komen voor De Toren, dus openingstijden van winkels maakt ons niet uit. Er is op het pleintje voor de monumenten een klein marktje en we gaan wat eten in het McCafe. Het is niet te geloven, maar we lunchen dus bij de grote M. Is wel handig, want we hebben alleen wat drinken bij ons en het is al middag.

We lopen daarna door de poort richting de monumenten. Er zijn er maar liefst 7:
De Scheve Toren, het Baptisterium, de Kathedraal, het Museum Delle Sinopie, de Camposanto, het paleis dell'Opera del Duomo en het Museum dell'Opera del Duomo (welke gesloten was voor renovatie). We hebben in ons hoofd dat we De Toren gaan bezoeken en ook bovenin willen gaan staan. Helaas wordt deze droom ruw verstoort door de regeltjes.... kinderen onder de 8 jaar mogen De Toren niet in (ID wordt gevraagd) en de kosten per persoon zijn maar liefst EUR 18! Dat is ons iets te gortig. We maken de bekende foto's met de kinderen die op verre afstand De Toren weten te behoeden van omvallen en gaan 2 monumenten gezoeken; het Baptisterium en de Kathedraal. We kopen de tickets in het Camposanto maar zien daar slechts alleen de ticket balie, de rest wordt gerenoveerd.

Dat kost ons EUR 10, omdat je bij 1 betaald monument het Baptisterium er gratis bij krijgt en daarnaast zijn kinderen tot 11 jaar gratis ;-) Dit zijn betere prijzen! ! ;-)

Het Baptisterium van Pisa is de grootste van Italië en is van oorsprong Romaans (1153), maar heeft een Gotische koepel. In het akoestisch perfecte interieur staat er schitterende gotische preekstoel. Je mag op de eerste verdieping lopen wat René en Dillan dan ook hebben gedaan. René heeft mooie uitzichtfoto's daar kunnen maken. Linsey en ik hebben beneden wat mooie detailfoto's gemaakt. René stuurt Dillan naar beneden, zodat hij ook nog van grote hoogte een foto van vrouwlief met kids kan maken ;-)

Als Rene even later beneden is en we op het punt staan het Baptisterium te verlaten komen er 2 mannen binnen die roepen Silencio! 1 van hen gaat bij het altaar staan en stoot een paar klanken uit. Door de fantastische akoestiek worden de enkele klanken omgezet in een mooie melodie. Wat een fantastisch schouwspel is dit!! We zijn compleet onder de indruk en vergeten het geheel te filmen.

Linsey moet dan naar de wc en dus gaan we die zoeken. Na een bezoekje van EUR 0,80 (ook die moeten onderhouden worden, vandaar de hoofdprijs, maar ook hier geldt dat kinderen gratis zijn) gaan we naar de Kathedraal. De Kathedraal heeft grote bronzen Romaanse deuren die de architect Buschette in 1180 goot. Op deze deuren staan kleine bijbelse scènes en wiegende palmbomen.

De Kathedraal is in delen gebouwd, want de kapel van het meest heilige sacrament stamt uit 1545-1563. De kansel is in 1302-1311 vervangen en is van Giovanni (zoon van Niccola Pisano, ja die...). Het gotische-naturalisme van de tumultueuze Nieuwe Testament-scènes is vermoedelijk beïnvloed door Giotto die tijdelijk in Padua aan het werk was (wat is zo'n reisgids toch makkelijk op vakantie).

We lopen de Kathedraal door en bewonderen elk schilderij en beeld. Het plafond is van goud en de beelden en schilderijen zijn schitterend! Linsey vraagt bij ieder schilderij wat het voorstelt en ik verzin iedere keer weer een verhaaltje over engelen en geestelijken binnen de katholieke kerken en natuurlijk Jezus. Wat cultuur bijbrengen kan geen kwaad hihihi.

Na de Kathedraal gaan we weer richting de auto. De kids zijn het zat, wat ook wel logisch is op zo'n warme dag. Op de terugweg gaan we weer over de zeer hobbelige weg richting de camping en verlangen we allemaal naar een frisse duik in het koele zwembad.

's Avonds eten we bij de caravan. Op het menu staat spinazie met aardappelen, gehakt (geruld) en een eitje. Hierna nog een lekker toetje en dan gaan we nog wat drinken bij de speeltuin. Linsey vindt Edy weer en Dillan gaat Olympische Spelen volgen op het grote scherm. Wij zitten aan een Erdinger en een coupe met aardbeien met slagroom. Heerlijk! Rond 22:00 uur vinden we het tijd voor ons bed en nemen we de kids mee terug naar de caravan.

Maandag 8 augustus 2016

Rond 8:45 uur heb ik mijn e-reader weer gevonden en ga ik buiten lekker lezen. Ik zit echter zo diep in mijn boek dat ik om 9:25 uur bedenk dat er nog brood moet worden gehaald. De kids willen mee en kleden zich ook snel aan. We hebben weer zo'n 60 mensen voor ons, ongelooflijk hoeveel mensen er zo laat nog brood willen. Morgen toch maar wat eerder heen?

Na het ontbijt wat net zo goed een brunch had kunnen zijn, gaan we lekker vertoeven bij de caravan. Linsey en Dillan spelen wat of gaan op hun step rondjes rijden, Rene en ik lezen onze boeken. Dillan wil op een gegeven moment naar het zwembad. Dat mag hij en hij neemt zijn handdoek mee. Wij gaan er ook zo achteraan. Echter voordat ik mijn broodje had klaar gemaakt, is Dillan al terug. Hij kon geen leeg bedje vinden en is daarom maar naar huis gegaan. Hij had ook zijn handdoek op een hekje mogen neerleggen, maar dat wilde hij niet. Hij gaat weer terug naar het zwembad, maar deze keer zonder handdoek. Die nemen wij wel mee....

Nadat we een broodje hebben gegeten, gaan we naar het zwembad en we vinden 2 bedjes en een strandstoel onder een vaste parasol. Dit blijkt echter de douche te zijn, maar we blijven daar toch in de buurt liggen. Goed herkenningsteken!

Vandaag komen Martijn, Jettie en Mara naar de camping. We verwachten ze rond 17:00 uur. We blijven lekker lang in het zwembad en rond 18:30 uur gaan we toch maar eens terug naar de caravan. Van MMJ hebben we nog geen bericht gehad, maar wat blijkt, ze zijn er al en ze hebben een caravan schuin achter ons. Martijn en Mara zijn nog boodschappen doen en Jettie is de boel aan het schoonmaken.

We besluiten met z'n 7-en te gaan eten bij onze caravan en de jongens gaan pizza's halen. 2 familie pizza's en 1 midi. Ze waren heerlijk! De meisjes gaan lekker met de poppen spelen en Dillan blijft bij de ouderen zitten, maar op een gegeven moment is hij het zat en gaat hij met de meisjes spelen. Het is ondertussen 23:00 uur als Dillan zegt dat hij wil gaan slapen. Dat lijkt Jettie ook een goed idee en om 23:20 uur liggen de kids totaal vermoeid in bed, gevolgd door ons....

1. E. A. de Jong:
    11 augustus 2016
    Ben weer helemaal op de hoogtega ni mikn verhaal tikken grt