Boedapest 12 t/m 15 mei 2017

13 mei 2017 - Budapest, Hongarije

Vrijdag 12 mei 2017
Het is 6:30 uur als de wekker gaat en René wakker schrikt. Ik ga eruit. Vandaag ga ik op minivakantie naar Boedapest met mijn mams! Om 7:30 uur is iedereen in huis aangekleed en word ik door René en mijn lieve kids naar het station gebracht waar de trein van 7:40 uur richting Rhenen me brengt naar Zaandam. In Zaandam staat mam me op te wachten en samen rijden we met de trein van 7:57 uur naar Schiphol.
Daar aangekomen gaan we eerst het gereserveerde geld ophalen bij de GWK. Daarna lopen we naar vertrekhal 1 en na de vrij snelle bagagecontrole waar allebei onze koffers open moeten, omdat we vergeten zijn (een deel van) de vloeistoffen eruit te halen, begeven we ons naar gate D84. Douanecontrole is er niet, omdat we op een Schengenland vliegen.
We zijn daardoor veels te vroeg bij de gate maar we vermaken ons prima. Boekje lezen, foto's maken, naar buiten kijken en lekker kletsen, geen punt.
Volgens de planning gaan we rond 11:00 boarden, maar omdat de cockpit (de piloten) er nog niet zijn, mogen we het vliegtuig niet in. Maar rond 11:15 uur zijn de heren piloten er en kunnen we boarden. We zitten praktisch helemaal achteraan, maar we zitten vrij snel met allemaal buitenlanders om ons heen .
Het vliegen gaat prima, bij het stijgen en landen vliegen we door de wolken en hebben we wat turbulentie. Het valt gelukkig allemaal mee! Op het vliegveld worden we opgewacht door 2 giechelende meiden en zij regelen een privetaxi voor ons. Een aardige Hongaar brengt ons naar het Gellért hotel in Budapest. Een groot statig hotel wat net als de rest in Budapest aardig vervuild is aan de buitenkant. Er is ook veel achterstallig onderhoud. Maar daar kijken we doorheen. De koffers worden door de piccolo meegenomen en wij gaan inchecken. We krijgen kamer 108. Lekker makkelijk te onthouden. De piccolo brengt de koffers en ons naar de kamer met mooi balkon. We zitten op de 1e verdieping.... eh o nee, de 2e, want op de 1e zit het restaurant. We hebben uitzicht op de Vrijheidsbrug en de Donau. Aan de andere kant van het water zien we de daken van de Centrale Markthallen. Ontzettend mooi om te zien. Het is ondertussen 15:00 uur en we hebben nog niet echt middag gegeten. Daarom besluiten we eerst eens wat te gaan eten en drinken op het terras waar we op uitkijken van af ons balkon, bij Gellért Espresso.
We besluiten een Budapest Card voor mij te kopen. Mams reist gratis met het O.V. in Budapest. Goed geregeld zou ik zo zeggen!!
We gaan vervolgens te voet op pad, op naar de StaatsOpera van Budapest. Dit ligt in het deel van Pest en daarom gaan we de Vrijheidsbrug over. Wij zitten immers zelf in Buda. De tocht is lang en er lopen ook nog een stukje te ver, maar we zien prachtige gebouwen en kunstwerken onderweg. Wat een mooie stad is Budapest. We komen bij de StaatsOpera aan en we willen graag kaarten kopen voor het Zwanenmeer, de balletvoorsyelling van zaterdagavond 13 mei. Helaas, er zijn geen zitplaatsen meer naast elkaar. Dit uitje gaan we in Nederland wel overdoen. We lopen terug via Andrassy Utca naar het Erzsébet Tér (Elisabeth plein). Daar gaan we echte Goulash eten. Dat was best een lekker stoofpotje!! Daarna besluiten we de tram terug te nemen naar het hotel. Deze stopt ernaast, dus we zijn snel terug. We drink en nog een roseetje op het balkon en gaan optijd naar bed. Echter, er was een prive feestje aan de gang vanaf 22:30 uur en de muziek stopte pas rond 2:30 uur. Dat wordt een kort nachtje slapen voor me...