Boedapest 12 t/m 15 mei 2017

14 mei 2017 - Boedapest, Hongarije

Na een korte nachtrust staan we rond 7:30 uur op. Ik ga meteen douchen en nadat we opgefrist en aangekleed zijn, gaan we ontbijten in het restaurant. We zijn net op tijd, want rond 8:45 uur stroomt het restaurant vol.
Om 9:30 uur gaan we op pad. We gaan met de tram die naast het hotel stopt, richting het Burchtpaleis van Buda. Aangezien het paleis op een heuvel (voor mij een berg!) ligt, moeten we op de één of andere manier naar boven. We zien een trap met vele treden (ik heb ze maar niet geteld) en gaan naar boven. Daar aangekomen lopen we een deel van de mooie paleistuin in. En dan gaan we nog verder omhoog. We zien een trap naar beneden, die we links laten liggen (we willen tenslotte naar boven) en aan de andere kant is de trap omhoog. De oude trap is overdekt en het is er lekker koel. Het is een soort ondergronds gangenstelsel omhoog, want we gaan wat gangetjes door en komen uit bij een wenteltrap. Ook deze beklimmen we en boven aangekomen zien we dat we ook met de roltrap of lift naar boven hadden gekund. We zijn dan ook heel trots op onszelf dat we lopend boven zijn gekomen!! Nadat we in de regen van het uitzicht genoten hebben, lopen we om het gebouw heen richting het Nationaal Historisch Museum. Daar gaan we naar binnen. Het is heeeeeel erg rustig... maar het is dan ook net pas 10:00 uur. Mama mag gratis naar binnen, omdat ze 70+ is en ik mag met mijn Budapest Card gratis naar binnen. Scheelt toch weer. We lopen een groot deel van de expositie langs en besluiten na ruim een uur even wat te gaan drinken. Daarna vervolgen we onze weg weer voort door het museum. Het is groot en na 3 uur hebben we nog niet alles gezien maar omdat we nog meer van Budapest willen zien, gaan we er toch uit en gaan we op zoek naar het mooie Burchtpaleis, niet echt wetende dat we daar eigenliik al rond lopen. We gaan voor het Paleis waar ook de Nationaal Galerie in zit, lekker buiten op het terras een salade eten. Het is rond 13:30 uur en we lusten wel weer wat.
We gaan verder en lopen langs de westkant van het Paleis verder naar een gebouw wat bewaakt wordt door militaire wachters en politie. Er is waarschijnlijk (aan de auto's te zien) hoog bezoek .
We lopen langs ruïnes, want lang nog niet alles is gerestaureerd en genieten van het uitzicht op Buda. Het is een oude stad waar heel veel hoogbouw is. Dit is veelal na de oorlog gebouwd en daardoor kun je zien dat Budapest flink te lijden heeft gehad onder de 2 wereldoorlogen. Er staan gelukkig ook nog echt mooie oude gebouwen tussen al die blokkendozen. Het is oud en 'nieuwe door elkaar.
We gaan verder. Het valt me op dat er geen auto's of fietsers rijden, waardoor je niet echt op het andere verkeer hoeft te letten. Van alle beelden onderweg (en het merendeel is een paard met man) schiet ik foto's en we vinden een plattegrond van de heuvel. We besluiten naar de Matthiaskerk via de Maria Magdelenatoren te lopen. Dat is maar een klein stukje om. Bij de Maria Magdelenatoren zien we een Lutherse kerk met een prachtig gekleurd mozaïekachtig dak. Schitterend om te zien! We lopen even naar binnen om te kijken wat er te zien valt. De mooie plafonds fotografeer ik weer en verder is er niet zoveel. We bekijken nog een ander kerkje waarvan de deur openstond. We gaan verder naar de Matthiaskerk. We zien daar een bruidje staan waardoor we de kerk niet in mochten. Dat was jammer, maar desondanks hebben we genoten van de prachtige buitenkant van de kerk. Ook deze kerk heeft een prachtig gekleurd dak en heel opvallend, een zwarte toren achter de grote witte ltoren. Echt schitterend om te zien!!!
Na deze kerk en haar plein te hebben gezien gaan we via het Vissersbastion weer naar beneden via kleine trappetjes tussen de huizen door. We komen uit bij een bankje en drinken daar ons water. We bekijken de kaart om te kijken waar we heen willen en gaan dan verder met de tram richting het Marghareta eiland. Dit zijn de longen van Budapest. Er zou daar ook een fontein zijn die op muziek water spuwt. Maar helaas.... under construction..... We drinken wat bij get Champs Team (barretje) en genieten van ons uitzicht op de Donau, ook wel Danubius genoemd. Zo heet de keten ook waar ons hotel bij zit .
We vervolgen ons pad terug naar de Marghareta brug om vanuit daar met de tram naar het Parlementsgebouw te gaan. Echter, we zien een flinke hoosbui met onweer aankomen en daarom besluiten we met de tram naar huis te gaan. Tijdens de rit komt het met bakken uit de hemel. Wij zaten gelukkig net op tijd in de tram . We rijden nog wel langs het fantastische Parlementsgebouw en daarom besluiten we dat we hier morgen toch nog een keer langs gaan. Het is te mooi om het niet van dicht bij te bekijken!
De bui is ondertussen leeg geregend en het is droog als we de Vrijheidsbrug over lopen richting ons hotel. We lopen even door om nog wat water te kopen en daarna gaan we naar het hotel terug. Het is ondertussen 18:00 uur en we heb en weer een lange wandeling achter de rug.
We maken gebruik van ons gratis ticket voor het Gellért zwembad. Dit is een badhuis met verschillende thermale zwembaden. We beginnen met het 'koude' bad, 27 graden. Daarna naar een ander bad, 33 graden. Dit is nog niet warm genoeg en we lopen naar de thermaal baden die 36 en 40 graden zijn. Wat is dat een genot!! Dan pakken we ook de sauna nog mee en daarna is het genoeg. We gaan lekker douchen en eten. Dat doen we deze keer op sjiek in het panorama restaurant van het hotel. We hadden zelfs live muziek. Een Hongaars 'bandje' speelde viool en een soort liggend snaarinstrument genaamd de Cymbalom. We kregen nog er privé concertje, maar nadat wij de cd afwezen, was de violist weg, net als de muziek...
Na het eten was het bedtijd. Het vele lopen kost veel energie. Hopelijk mag ik vannacht wel doorslapen