Boedapest 12 t/m 15 mei 2017

15 mei 2017 - Boedapest, Hongarije

Ja, ik heb mogen doorslapen, maar ik was alsnog vroeg wakker. Om 7:00 uur ga ik mijn reislogger van zaterdag schrijven. Wat moet je anders zo vroeg doen? Op tijd weer eten en weer om 9:30 uur op stap. We nemen de metro naar Móricz Zsigmond körtér en pakken daarna bus 27 die ons richting Citadel brengt. Alleen het laatste stukje moeten we nog klimmen, maar dat gaat goed. We drinken een kopje groene thee (ze kennen hier 3 soorten, zwart, groen en fruit) en vervolgen onze weg rondom het Citadel. Naast fantastische uitzichten over de Donau, vinden we daar ook het Vrijheidsbeeld, een vrouw die een lauwerkrans in de lucht houdt. We gaan lopend naar beneden, een pad met een hoogteverschil van ongeveer 235 meter. Via verschillende (soorten) trappen en makkelijk en minder goed geasfalteerde weggetjes dalen we af. We nemen nog een zijpad en komen bij een kruis terecht. Wederom hebben we een pracht uitzicht over de Donau! We dalen nog wat af rn komen bij een kapelletje uit. Het bijzondere van deze kapel is dat hij in een grot gebouwd is. We mogen er alleen niet in, want er wordt een mis gehouden. Tussen 12:00 en 16:30 uur mogen we er wel in. Het is echter 11:20 uur en we gaan verder naar beneden langs ons hotel naar de tram. We gaan weer naar het Parlementsgebouw. Het is deze keer prachtig weer. We zijn om dit schitterende gebouw heen gelopen. We bekijken meteen de gebouwen erom heen. Die zijn ook fantastisch om te zien. We gaan verder en zoeken de metro op. Ze zijn aan het verbouwen bij de metro, dus we moeten even zoeken naar de ingang. We reizen verder naar het Erzsébet Tér waar we gaan lunchen. Weer een salade. We zijn goed bezig!! Dan lopen we richting de St. Stefanus Basiliek. We gaan erin. Wat een pracht en praal! De hele basiliek staat/hangt vol met beelden, kunstwerken en vooral goud. We steken allebei een kaarsje op.
We lopen door kleine straatjes verder de joodse wijk in. Daar komen we langs een soort restaurant voor zwervers. Dat was me al opgevallen hier in Budapest. Er zijn behoorlijk veel zwervers te vinden. Wij laten hen met rust, zij laten ons met rust, maar we lopen dan ook wel snel door op naar de Grote Synagoge. Daar wil ik graag in. De synagoge ziet er heel mooi uit van binnen. Veel kleur en goud, al hoewel niet zoveel als in de Basiliek. Gidsen vertellen hun verhaal in verschillende talen. We sluiten aan bij de Engelse gids, maar het geroezemoes overheerst en we kunnen hem slecht verstaan. We volgen ons pad en bekijken het altaar. Daarna lopen we door de galerij met geschiedenisfoto's langs de graven naar de tuin waar een twee mooie kunstwerken staan: 1 glas in loodraam en een boomachtig kunstwerk van ijzer met op de blaadjes de namen van vele oorlogsslachtoffers. Zeer indrukwekkend beide!
We pakken de tram naar de Centrale Markthal. Deze is blijkbaar gesloten op zo dag, want het is er donker en de stalletjes zijn dicht. Dan gaan we toch naar de kapel in de grote. Dat redden we net, want het is ondertussen 16:15 uur als we daar aankomen. Het is een kleine kapel die met een uitstekende akoestiek. We horen gezang We gaan terug naar het hotel. We zijn tenslotte dichtbij en we hebben trek in iets lekkers.