Dublin 24 juni 2017 zaterdag

26 juni 2017 - Dublin, Ierland

Zaterdagmorgen, we hebben het bed met de harde veren overleeft! Van uitslapen komt niet veel. René blijft wel lekker doordrukken;-) Ik ben rond half 8 wakker en kan niet meer slapen. Dan maar boekje lezen met het weinige licht dat door de gordijnen komt. Rond 10 uur gaan we ontbijten. Er staat een echt Engels of Iers ontbijt klaar: cereals met melk, spiegelei, roerei, worstjes, bacon, toast met jam en croissants, noem maar op! Bijma allemaal lekker.

Dan gaan we naar buiten. Het weer is goed, maar de paraplu's gaan mee! Op n aar Trinity College, want we willen de Book of Kells zien. Echter, daar staat een lange rij en we besluiten de kaarten online te kopen. Dan kun je er niet meteen in en we kopen ze voor half 4. Dan zijn ze ook nog goedkoper hahaha. We krijgen nog een buitje op ons kopje, maar daar hadden we de pluutjes voor mee. We gaan lopend naar St Patricks Cathedral. Een stukje van een klein half uurtje. Dublin is niet zo mooi als Budapest, maar hiier en daar staan er wel mooie gebouwen tussen. In de St Patricks Cathedral kijken we rond. Een Amerikaans koor is aan het oefenen. Ze geven om 1 uur een concert in de kathedraal. Het geluid galmt mooi. De kathedraal is toegewijd aan alle Ierse oorlogslachtoffer. Er staan heel veel beelden en gedenktekens. Verdere pracht en praal ontbreekt, eigenlijk tot mijn teleurstelling.

Omdat het toch zo warm is, wil René extra lage sokken kopen, zodat hij zijn korte broek nog wat langer aankan. Ik wil ook wat koelkers aan en daarom gaan we lopend naar de H&M. Helaas voor mij, er was niets wat ik leuk vond. René had gelukkig wel zijn sokken ;-)

We gaan terug naar het hotel waar René zich omkleedt en dan halen we snel een broodje bij de Subway vlakbij hotel. Het is ondertussen tegen 3 uur en we hadden nog niet geluncht.

We gaan weer op weg naar de Book of Kells. Daar lopen we rond en verbazen ons over de hoeveelheid oude boeken. Van elke publicatie die er wordt gedaan in Ierland, krijgt Book of Kells er gratis 1 van. De tentoonstelling is ook erg mooi en na afloop, we hebben er een uurtje gelopen, gelopen, kopen we wat souveniers wat in het winkeltje.

Het is ondertussen tegen vijven en we lopoen een stukje richting de rivier. Op de terugweg naar het hotel lopen we door de wijk Temple Bar. Ons hotel zit ook in dit district. Op de hoek aan de andere kant van onze straat zit Gogarty's. We hadden bij het ontbijt de kaart van Gogarty al gezien, maar toen wisten we nog niet waar dat zat. Blijkbaar dus in dezelfde straat. Er was levendige Ierse live muziek en we besluiten daar wat te gaan drinken. Omdat het tegen etenstijd liep en het daar erg gezellig was, bleven we maar bij Gogarty hangen en hebben we een traditioneel Iers stoofpotje met schapenvlees, ui, wortel en aardappel gegeten. Het was heerlijk!!!

Na het eten lopen we weer terug naar hotel. Merendeel is goed lopend te doen. Alle leuke en mooie bezienswaardigheden zitten vrij dicht bij elkaar, dus dat komt goed uit! In het hotel douchen we even snel en daarna gaan we weer naar de Temple Bar (vernoemd naar het district?), de bar naast het hotel waar weer live muziek werd gespeeld. Niet zo goed als de eerste avond, maar wel gezellig.

Rond 22:15 uur gaan we naar boven en plat. Morgen is er weer een dag en dan willen we 'vroeg' op.

1. E. A. de Jong:
    26 juni 2017
    Vanavond mag je weer in je eigen bed dat ligt toch het lekkerste
  2. Esther:
    26 juni 2017