Normandië 23 juli t/m 6 augustus 2017

27 juli 2017 - Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk

Dinsdag 26 juli 2017

We slapen uit tot 8:30 uur en ontbijten snel. We halen geen broodjes op de camping, want het assortiment bestaat uit wit stokbrood of (chocolade) croissants. Wij eten echter gezond en dus gewoon bruin brood.

Na het ontbijt gaan we met Martijn, Jettie en Mara naar Mechin de fer Miniature in Clécy. Een Miniworld in het klein en het is een uurtje rijden. Alle uitstapjes gaan via de binnenwegen, aangezien Saint-Aubin-sur-Mer aan de kust ligt en daar geen snelwegen te vinden zijn.

Het regent, maar dat maakt niet uit. Dat is voor zo'n reisje in de auto niet zo erg.

Mechin de fer Miniature ligt 25 km onder Caen, midden in Zwitsers Normandië. Dit gebied staat bekend om de vele bergen en dalen en de riviertjes. Op deze riviertjes kun je kanoën. We zien dan ook veelvuldig opstapplaatsen. Maar daar komen we niet voor. We rijden door naar Clécy, de hoofdstad van Zwitsers Normandië en daar bevindt zich een hele mooie miniatuur treinbaan. Aan heel veel details was gedacht; natuurlijk bergen met tunnels waar de treinen doorheen reden, heel veel huisjes, auto's en mensen, maar ook een grote remise, circus, kermis, vliegveld, haven, een brandend huis, een rokende schoorsteen en ga zo maar door. De eerste eigenaar, de man is helaas al overleden, is ruim 40 jaar terug, later samen met zijn zoon, begonnen met het opzetten van een modelspoorbaan. De eerste opzet was 2 m2. De passie groeide en groeide. En zo is het uitgegroeid tot zo'n 1200 m2.

We kregen een rondleiding bij de treinen. De beste man vertelde in het Frans, geen woord Engels. Dus wij hebben lekker zelf gekeken en soms naar de aanwijzingen geluisterd. Zo mochten we zelf op knopjes drukken en dan activeerde je bijvoorbeeld de rokende schoorsteen of de politieautolichten bij de ufo. Het werd ook nog nacht (lampen dimden) en dan werden andere details weer meer zichtbaar.

In de tuin heeft hij een minitrein waar we na de voorstelling een ritje in hebben gemaakt.
Daarna zijn we verder gegaan. Een leuk autoritje op zoek naar een restaurantje. Niet te vinden in de nabije omgeving, dus het was een stukje rijden door de bergen met van die 'heerlijke' haarspeldbochten. We vonden de crêperie L'Oceane in het gebied La Falaise, daar waar de laatste grote veldslag heeft plaatsgevonden in Normandië, in het plaatsje Pont d'Ouilly.

Na de late lunch (patat, pannenkoeken met nutella, geitenkaassalade en een galette) zijn we terug naar de camping gegaan. Daar zijn we weer bij John en Josephine aangeschoven voor een hapje en een drankje. Dat werd weer een bbq. Heerlijk!!

Rond 20:30 uur zijn we naar de bar gegaan. John en Josephine wilden Ajax - Nice kijken. Dillan, Joey en Jeremy gingen voetballen in de voetbalkooi en Linsey en Mara gingen naar de speeltuin. Om 21:00 uur is Linsey lekker naar bed gegaan. René bracht Dillan rond 22:00 uur naar de caravan om te slapen. Wij zijn niet veel later ons bedje ingekropen.