Normandië 23 juli t/m 6 augustus 2017

31 juli 2017 - Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk

Zondag 30 juli 2017

Het heeft vannacht niet normaal zo hard gewaaid en daarbij ook goed geregend.
Alles was vanmorgen nat, maar de theedoeken die onder de overkapping hadden gehangen, waren lekker droog gewaaid. Linsey en Dillan waren door de wind rond 4:30 uur wakker geworden.
Gelukkig hadden ze daarna nog even geslapen, maar toch stond Linsey om 6:30 uur weer naast mijn bed. Slopend zo'n nacht!!

Na het ontbijt hebben René en ik boodschappen gedaan voor de bbq vanavond. Dillan en Linsey bleven, onder een toeziend oogje van Martijn en Jettie, in de caravan een potje Kolonisten van Catan spelen. Dat ging goed en na het eerste potje deed Mara ook mee.

Na de lunch, we hebben tosti's in de pan gemaakt, rijden we met z'n allen naar Bénouville waar de slag om de Pegasus Bridge heeft plaatsgevonden. Dit gebeurde in de eerste minuten van 6 juni 1944 door de geallieerde gliders van de 6e Airborne divisie. Het logo van de Airborne Divisie is een Pegasus paard en daarom is de veroverde brug hernoemt naar Pegasus Bridge. We zijn de brug overgelopen en hebben de monumenten van majoor R.J. Howard en de andere gliders bekeken.

De originele brug is in 1994 vervangen en op het terrein van de Pegasus Memorial geplaatst. Deze hebben we niet van dichtbij kunnen zien, want dan moesten we het museum in en daar hadden we heen zin in.

Op de terugweg nog wat foto's geschoten van oude militaire voertuigen/artillerie en natuurlijk de (nieuwe, exacte kopie van de) brug en daarna zijn we via Ouistreham langs de kuststrook naar huis gereden.

Bij thuiskomst wilden de kinderen graag zwemmen. Geen probleem natuurlijk. René ging de borrel voorbereiden en ik ben even gaan liggen. Rond 16:15 uur kwamen de andere voor de borrel en Martijn, Jettie en Mara bleven gezellig barbecuen.

Tijdens de barbecue begon het te regenen. De kinderen waren naar het pleintje om te pingpongen. Martijn was in de jolige bui en zette allerlei liedjes over regen op. René stond in de harde regen te barbecuen onder een paraplu, want de champignons lagen er nog op. Één en al gezellige dolle boel!!

Rond 21:00 uur werd het weer beter. Linsey en Dillan waren wezen schuilen bij John (al behoorlijk nat geregend) en na de bui kwamen ze naar de caravan. Toch wilden ze nog even naar het pleintje, dus vlogen ze weer weg. René, Martijn en Jettie zijn erachteraan gegaan en heeft nog gekeken bij het pingpongen. Ik ben de boel gaan opruimen en afwassen en toen ik klaar was, kwam het hele spul terug. Bedtijd

1. E. A. de Jong:
    1 augustus 2017
    Na regen komt zonneschijn. Blijven genieten