Rondreis Zweden 30 juli tm 14 augustus

1 augustus 2023 - Kastrup, Denemarken

Dinsdag 1 augustus 2023

Na het ontbijt, wat best oké was,  niet zo uitgebreid, maar prima te doen, gingen we lopend naar het metro station Ørestad. Vandaag stond een dagje sightseeing in Kopenhagen op het programma. We hadden van tevoren bedacht wat we wilden zien, dus wisten we naar welk metrostation we moesten. Maar we waren vergeten te kijken hoe we daar konden komen. En dat hadden we geweten. Vanmorgen had ik al ruim 3000 stappen gedaan, voordat de wandeldag echt begon.

Maar oké, na een niet al te lange rit waren we uitgestapt bij Kongens Nyvtorv. Op dat plein konden we al de eerste mooie plaatjes schieten. En daar zijn de bekende gekleurde huisje in Nyhavn. Mooi straatje waar we later ook geluncht hebben. Maar nu loop ik vooruit op de zaken.

Na Nyhavn waren we naar Amalienborg gelopen. De tuinen werden gerestaureerd, maar het plein was open. Wat een mooie gebouwen!! En we zagen ook de wacht nog in actie! Hij sprak mensen aan die hun fietsen tegen de zijkant van het paleis aan zetten. Dat mocht blijkbaar niet 😉.

Daarna liepen we verder richting de kleine zeemeermin via de ambassade buurt.  De Nederlandse ambassade zagen we ook nog. Voordat we bij de kleine zeemeermin waren aangekomen, hadden we eerst nog even een paar foto's van de fontein van godin Gefion met 4 ossen die volgens de mythe haar 4 zonen waren, gemaakt. Bij de kleine zeemeermin was het erg druk, maar we konden toch mooie foto's maken. (Ik moet wel eerlijk zeggen, de kleine zeemeermin is geen zeemeermin. Ze heeft helemaal geen staart. Ze heeft 2 benen met vinnen  maar geen staart,  wat een teleurstelling😁🤣🤣.)

Na de kleine zeemeermin gingen we naar het Kastellet, een soort citadel of vesting net als Bourtange in Groningen. Even toiletteren en onze weg vervolgen. Het begon echter te regenen. Het zou de hele dag regenen in Kopenhagen, maar we hadden tot nu toe alleen nog zon en wat wolken gezien. Wat een mazzel!!

Het werd tijd om te eten, het liep inmiddels tegen 14:00 uur. Maar in alle tentjes mocht Dobby niet naar binnen. We liepen door en kwamen we uit op Kongens Nyvtorv, waar we gestart waren. Daar besloten we te gaan eten bij de gekleurde huisjes. Wij zaten met zijn vieren binnen, Martijn en Jettie met zijn drieën buiten ivm Dobby. Het was inmiddels weer gestopt met regenen,  dus buiten onder de parasols was niet heel erg. Martijn en Jettie wilden daarna nog wat gaan winkelen. Ik wilde graag naar het Rosenborg Slot. Wat een pracht kasteel aan de buitenkant. We zagen ook nog militairen op het terrein van Livgardens Museum. Apart om te zien. Ook de tuinen met haar mooie bomen waren het bezoek waard. En de kids wilden zelfs nog even poseren voor de foto!!

Daarna gingen we terug naar ons hotel. We hadden allemaal het end in de bek! De metro en daarna treinrit waren voer voor discussie, maar al met al waren we snel thuis, mede door uitzoekwerk  van Dillan. En nu lig ik met pijn in mijn heup (te veel gewandeld, ruim 17.500 stappen, niets gewend) plat op bed, de verslagen van vandaag en gisteren te maken.

Vanavond gaan we kleine hapjes in het hotel eten. René en Martijn zijn nu bij de supermarkt en ik ben benieuwd wat we precies gaan eten.

Ik ga vanavond op tijd naar bed, morgen gaan we naar Tokeryd in Zweden. Hopelijk met droog weer!!

1. E. A. de Jong:
    1 augustus 2023
    Fijne waarnemingen. Leuk om alles weer eens terug te zien.